Project ‘Reconstructie brug Rijksweg A7’ is afgerond.
En gaat over in ROAZ Bereikbaar.
Na alle voorbereidingen, de werkzaamheden aan de brug en de nafase, is het project nagenoeg afgerond. Met vereende krachten is het project tot een goed einde gebracht. De partijen binnen en buiten de zorgsector spanden zich in om elkaar te informeren, te ondersteunen en ook te alarmeren als dit nodig bleek. Vele belanghebbenden draaiden mee in de opgezette frequente tactisch en strategisch online overleggen Witte Keten: Ambulancezorg, Meldkamers, Ziekenhuizen, VVT, GGZ, GGD/GHOR, Huisartsenspoedposten, Geboortezorg, IGJ, Rijkswaterstaat, NS, Breiker, gemeente Purmerend, en andere betrokkenen.
De voorbereidingsfase bestond onder andere uit het opstellen van een risicobeeld om de impact te bepalen van de verschillende wegwerkzaamheden op de Witte Keten. Ook werd bepaald welke maatregelen, vooraf, genomen moesten worden om de impact van het project op de specifieke zorg op een acceptabel niveau te houden. Hierbij kan worden gedacht aan het ombuigen van ambulanceritten van het reguliere ziekenhuis naar een uitwijkziekenhuis of het beschikbaar stellen van NS-kortingskaarten aan het zorgpersoneel. Met name vroeg het op peil houden van de personeelsbezetting veel van organisaties. Door de sterk toegenomen reistijd slaagden veel medewerkers er niet of onvoldoende in om tijdig op het werk of thuis te komen.
De koude/lauwe crisisfase bestond onder andere uit interactie tussen de verschillende zorgpartijen over aanstaande of voorliggende knelpunten op het gebied van zorgcontinuïteit. Ook werd gezamenlijk gecommuniceerd vanuit de zorg naar het personeel toe of naar externen. Daarnaast was er veel afstemming met RWS die het project ter plekke tijdig diende af te ronden, zodat het wegverkeer er veilig over kon en kan blijven rijden.
De nafase bestond onder andere uit het organiseren van een uitgebreide evaluatie van het proces, de ingerichte structuren en de samenwerking binnen de Witte Keten met RWS. IGJ keek daarin mee.
Het doel is nu alle geleerde lessen om te zetten in een draaiboek ten behoeve van toekomstige projecten in het kader van Amsterdam Bereikbaar, zoals Zuidasdok. Het betreft dan een procedure voor de samenwerking en communicatie specifiek tussen RWS en de Witte Keten. Deze zal uiteindelijk in 2025) in 2025 worden ingezet en op termijn verbreed naar ROAZ Bereikbaar (Noord-Holland en Flevoland). Later zal dit wellicht als template gaan fungeren voor heel ROAZ Nederland.
Het blijkt dat er veel onderhoudsprojecten door RWS dienen te worden uitgevoerd de komende jaren. Dit heeft grote impact op de zorgsector en de beschikbaarheid, bereikbaarheid en de continuïteit ervan. Preparatie is daarom essentieel.
Bron: NAZNHFL