Beleid en kwaliteitskader
Om de kwaliteit van voorbereiding op rampen en crises inzichtelijk en aantoonbaar te maken is het Kwaliteitskader, Risicomanagement, Crisisbeheersing & OTO ontwikkeld. Het kwaliteitskader beschrijft wat er minimaal verwacht wordt van zorginstellingen om voorbereid te zijn op rampen en crises. Het kwaliteitskader bevat manieren om te kunnen monitoren of en wat ketenpartners in het kader van RCO hebben ingericht: een checklist zelfevaluatie en het Collegiale Reflectiebezoek.
Checklist zelfevaluatie
De normen uit het kwaliteitskader zijn opgenomen in een checklist. Instellingen vullen de vragenlijst in om daarmee een zelfevaluatie te krijgen over hun voorbereiding op rampen. Uit de zelfevaluatie komen aanbevelingen voor kwaliteitsverbeteringen naar voren. Doel is om de zelfevaluatie jaarlijks uit te voeren; dit is een vereiste bij de aanvraag van het OTO-jaarplan.
Reflectiemoment (CRB)
Bij het Collegiaal Reflectiebezoek gaan de ketenpartner, NAZ en een relevante GHOR-bureau met elkaar in gesprek over hoe de organisatie er voor staat, waar ze nog aan werkt/kan werken en welke adviezen meegegeven worden aan de hand van het vigerende Kwaliteitskader en de Zelfevaluatie. Op basis van vooraf aangeleverde documenten en gesprekken met sleutelfunctionarissen uit de (crisis)organisatie vormt de reflectiecommissie zich een beeld van de status van RCO. Met name de onderdelen van het Integraal Crisis(beheersings)plan, inclusief risico-, bedrijfscontinuĆÆteitsmanagement & OTO en de mate van implementatie hiervan , naast de voorbereiding crisis en rampen.
Regionaal Meerjarenbeleidsplan OTO 2026-2029
Met de ketenpartners is een meerjarenbeleidsplan 2026-2029 ontwikkeld wat de missie, visie en beleidsdoelstellingen voor de komende jaren beschrijft. Het geeft duiding en richting aan nieuwe ontwikkelingen en op versterking van de staande ketensamenwerking binnen de opgeschaalde zorg.
Regionaal OTO jaarplan
Jaarlijks wordt een regionaal RCO-jaarplan opgesteld waaraan zowel de GHOR-bureaus uit onze ROAZ-regio, als de ketenpartners bij monde van de OTO-coƶrdinatoren input aan kunnen leveren.
De kwaliteitscyclus
Binnen de regio werken we aan optimalisatie van de regionale OTO-kwaliteitscyclus. De kwaliteitscyclus is gebaseerd op de PDCA-systematiek en is leidend. De opzet bevat in chronologische volgorde de diverse stappen van de OTO-cyclus. Er is ook een bijpassende jaarplanning / jaaragenda gemaakt.